Kunstroute Schalkwijk terug

De belofte om in 2015 terug te keren is niet waargemaakt, maar de behoefte om te verbinden is in coronatijd groter dan ooit en daarom is ‘Kunstschatten van Schalkstad’ nieuw leven ingeblazen.“Deze oktober keert de populaire kunstlijn van Schalkwijk terug,” vertelt initiator Elizabeth Bondo, voorzitter van de Stichting Palanka Negra.

Het opdrogen van de subsidie in 2015 was de nekslag van de Kunstschatten vanSchalkstad. “Toen viel de bodem eruit,” verklaart Bondo die zelf ook op het creatieve vlak actief is. “Dankzij interventie van Gebiedsverbinder Michel de Graaf is er nu 3.000 euro uit het Leefbaarheidsbudget beschikbaar voor een doorstart.”

Het doel van de kunstroute is om mensen van allerlei gezindten of culturen van binnen en buiten Haarlems grootste wijk bij elkaar te brengen.

Het evenement vindt plaats op vrijdag 9, zaterdag 10 en zondag 11 oktober. Exposanten krijgen een vermelding in de catalogus. Aanmelden kost 10 euro en kan t/m 30 september via inschrijven@kss2020.nl

“De kunstroute biedt een prachtige gelegenheid bij bewoners thuis te kijken, om even contact te leggen.”Het 3-daagse evenement was tussen 2009 en 2014 heel omvangrijk. Zo groots als bij de laatste editie in onder andere Winkelcentrum Schalkwijk, zal het nu niet zijn. “De coronaregels beperken de festiviteiten, maar binnen de 1.5 meternorm kan veel. Iedere kunstvorm, van fotografie tot keramiek, houtbewerking, schilderen, tekenen, gedichten, dans, muziek of zelfs ijzerslagerij, is welkom.”

Zijn er nu ook weer workshops voor o.a. percussie, Afrikaanse dans, Caribisch domino,tango, zang, knutselen of kunstschatten zoeken? “We hopen dat mensen dit willen organiseren. De gemeente verstrekt daar helaas geen subsidie voor, maar staat toe dat er een kleine bijdrage van bijvoorbeeld 2,50 of 5 euro geheven wordt.” Kinderen mogen gratis een creatieve workshop bijwonen van Stichting Kunstnest.

De organisatie mikt op 50 kunstenaars die in Schalkwijkse woningen, tuinen, stichtingen of bedrijven willen exposeren. Mogelijk is er tevens een historische lezing in de bibliotheek en/of een wandelroute langs plaatselijke blikvangers.“Het zou fantastisch zijn als een wethouder of de burgemeester, de opening wil verrichten.Om te bewijzen hoe crisis juist tot kracht en inventiviteit kan leiden, luidt het thema‘Creativiteit in Crisistijd’.”