Open Koffie Huis

WOORD EN DAAD KRINGLOOPWINKEL in Winkelcentrum Schalkwijk

In de kringloopwinkel is sinds kort een koffiebar gevestigd; Het Open Koffie Huis. Het Open Koffie Huis is een initiatief van Het Open Huis. Hier worden heerlijke koffies verkocht, appeltaart van het Appeltaart Imperium (sociale werkplaats van Roads) en verkoopt Catering Pique heerlijke verse Surinaamse broodjes en gerechtjes.

De koffiehoek is een plek waar bezoekers elkaar ontmoeten, verhalen delen, maar ook kunnen leren en werken aan arbeidsvaardigheden. Het verbindt doelgroepen in de wijk, mensen die op zoek zijn naar een laagdrempelige ontmoetingsplek en vrijwilligers die zich inzetten. Een plek waar verschillende lagen van de bevolking elkaar ontmoeten, aldus een enthousiaste vrijwilliger.

De samenwerking van Woord en Daad en Het Open Huis maakt dit concept tot een bijzondere, veelzijdige en kleurrijke (ontmoetings-)plek. Dit alles in het centrum van Schalkwijk, een multicultureel, sociaal divers stadsdeel in Haarlem.

Kringloopwinkel, maar dan nét even anders

In onze kringloopwinkel werken ruim 60 vrijwilligers die aangestuurd worden door Woord en Daad en Het Open Huis. Tevens biedt de winkel werkervaringsplekken voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt met als doel zich te ontwikkelen. Er wordt gewerkt aan activering, toeleiding naar betaald werk en begeleide dagbesteding. De opbrengst van onze winkel in Haarlem gaat voor een deel naar een scholingsproject van Woord en Daad in Burkina Faso en een deel gaat naar projecten van het Open Huis.

De winkel heeft met het aanbod van allerhande tweedehands producten, die voor een kleine prijs te koop zijn niet alleen een winkelfunctie, maar ook een maatschappelijke functie. Het is een ontmoetingsplek waar niet alleen vrijwilligers, maar ook bezoekers komen voor een stukje waardevolle daginvulling. Door het niet-commerciële karakter van de winkel en de focus op het welbevinden van vrijwilligers en bezoekers ontstaat een laagdrempelig en veilige setting om te ontwikkelen en daginvulling te vinden. Daarnaast is er ook een grote groep die naar de kringloop komt om gezien en gehoord te worden.