Vrijwilligers gezocht!

Vrijwilligers en stagiairs met open armen ontvangen

Wie geeft zieke vogels liefde en zorg?

HAARLEM-NOORD – Juist herstellende vogels hebben ‘tender loving care’ (TLC) nodig en daarom zoekt het Vogelhospitaal vrijwilligers en stagiaires met een groot hart voor dierenwelzijn. Het broedseizoen is weer aangebroken en dat is te merken aan de Vergierdeweg 292 in Haarlem-Noord.

Met tederheid wordt dit vogeltje geholpen.
(Foto: Vogelhospitaal).

“Een goede verzorging begint bij schone hokken, zodat zieke en gewonde vogels in een hygiënische omgeving kunnen aansterken,” vertelt beheerder Wiebe Boomsma. Veel voldoening schenkt het voorzichtig leren oppakken van de patiëntjes om ze over te zetten naar een schoon hok. De juiste voersoort klaarzetten hoort ook bij het werk en sommige zwakke vogels mogen individueel gevoerd worden. Uiteraard begeleidt een (assistent)beheerder of ervaren vrijwilliger de nieuwelingen met raad en daad. Maar het is een ziekenhuis, dus om de stress voor de patiëntjes minimaal te houden, wordt er goed doorgewerkt en wordt overbodige herrie of contact maken zoveel mogelijk vermeden.

Wie voldoende ervaring heeft opgebouwd en stressbestendig is, mag de beheerder soms bijstaan bij medische handelingen. Eventueel kan er aangeschoven worden in de ‘babykamer’ alwaar ervaren vrijwilligers de rol van de vogelouders overnemen en gedurende de lente en zomer de allerjongsten voeren.

Vereisten

Enthousiasme, leergierigheid en goede beheersing van het Nederlands om de patiëntenkaarten te kunnen lezen zijn de belangrijkste selectiecriteria alsmede beschikbaarheid voor één à twee dagdelen van circa vier uur per week (desgewenst in het weekeinde).

Stagiaires

Ook stagiaires die een dier-gerelateerde opleiding volgen zoals dierverzorging, paraveterinair, dierenarts (deel dierverzorging) of diermanagement zijn van harte welkom.

Contactpersonen zijn Wiebe en Dominique, tel.: 023-5255 302.

Met vriendelijke groet,

Marieke van der Leij,

Communicatiemedewerker,

Stichting Vogelrampenfonds

www.vogelhospitaal.nl

Ons opvanggebied omvat: Haarlem, Bloemendaal, Overveen, Heemstede, Bennebroek, Vogelenzang, Aerdenhout, Bentveld, Zandvoort, Spaarndam, Santpoort, Driehuis, Velserbroek, IJmuiden, Hoofddorp, Nieuw-Vennep en de Bollenstreek.